Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy példákon és gyakorlatokon keresztül bemutassa a hallgatóknak a tudománykommunikáció elméleti alapjait, valamit azok hagyományos és nem hagyományos platformjait. A kurzus első részében a hallgatók röviden megismerkednek a tudomány működésével, a tudományról és tudósokról kialakult sztereotípiákról, és a tudománykommunikáció elméleteivel. A tantárgy második részében a tudománykommunikáció hagyományos platformjai kerülnek bemutatásra, úgy mint az online és offline tudományos újságírás, valamint az elektronikus médiumok, vagyis a ismeretterjesztő rádiós és TV-műsorokat. A kurzus harmadik részében a nemhagyományos színterekkel ismerkedhetnek meg a hallgatók, beleértve a komplex tudományos projekteket, az alulról szerveződő kezdeményezéseket (pl. meet-upok) valamint a tudományos blogokat és vlogokat. Szintén elemzésre kerülnek majd az irodalomban és filmekben/sorozatokban bemutatott tudomány- és tudósképek, és olyan érdekességek, mint a science cafék és science art. A tantárgy csoportos és egyéni feladatokon keresztül segíti a hallgatókat a tudománykommunikációs ismeretek elsajátításában, nagy hangsúlyt fektetve a gyakorlati tudás megszerzésére.
Témák
- Tudománykommunikáció alapok, a tudománykommunikáció célja, közönsége, hagyományos és nem-hagyományos színterei. Tematika, követelmények.
- Hogyan működik a tudomány? Tudomány és tudománykommunikátorok kapcsolata. Tudománykommunikációs szervezetek.
- Tudománykommunikációs elméleti modellek.
- Hagyományos tudománykommunikációs formák. Offline tudományos újságírás. Hír, interjú, esszé.
- Online tudományos újságírás.
- Elektronikus média. Rádió és televíziós műsorok.
- Offline és online újságírás hasonlóságai és különbségei.
- Nem-hagyományos tudománykommunikációs formák. Science café-k. Science art. Science meet-upok.
- Tudományos fesztiválok és rendezvények. A budapesti Tudományfesztivál.
- Múzeumok és kiállítások, múzeumpedagógia. Science centerek.
- Nyelvezet, hang, kép és előadástechnika a tudománykommunikációban.
Oktatásmódszertan
Előadások, elemzési gyakorlatok, projektfeladatok, önálló és csoportos munkavégzés, offline és online kommunikáció írásban és szóban, audiovizuális és prezentációs eszközök/technikák, valamint online közösségi platformok használata.
Tanulástámogató anyagok
- van Dam, Frans és tsai. (2020) szerk. Science Communication. An Introduction. Singapore: World Scientific.
- Egyed László és tsai. (2012) A tudománykommunikáció nem hagyományos színterei. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem.
- Gregory, Jane és Miller, Steve (2000) Science in Public. Cambridge, UK: Perseus.
- Haynes, Roslynn D. (2017) From Madman to Crime Fighter: The Scientist in Western Culture. Johns Hopkins University Press.
- Kárpáti Andrea és Vásárhelyi Tamás (2011) szerk. Múzeumi tanulás. Budapest: Typotex.
- Lewenstein, Bruce V. (2003) Models of Public Communication of Science and Technology. https://ecommons.cornell.edu/bitstream/handle/1813/58743/Lewenstein.2003.Models_of_communication.CC%20version%20for%20Cornell%20eCommons.pdf?sequence=3&isAllowed=y.
- Palugyai István és tsai. (2011) Tudományos újságírás. Budapest: Tudományos Újságírók Klubja.
Az aktuális félév jegyzetei, előadás diái, időpontjai és egyéb anyagai a GTK moodle oldalán, az edu.gtk.bme.hu -n érhetők el.