Célkitűzések
A propedeutikai jellegű előadássorozat az épített környezet és a kultúra kapcsolatát kölcsönhatásukban vizsgálja. Olyan fogalmakat és problémákat tárgyal – kultúra, nagyváros, tér, térhasználat, nyilvánosság, közterek, modern intézmények, iskola, otthon, lakás –, amelyek alapvetőek mind az épített környezet megértése, mint pedig a kulturális önértelmezés szempontjából.
Témák
- Civilizáció, kultúra, épített környezet.
- A hajléktól a városig. A modern nagyváros mint életünk kerete. A város és a városi kultúra megközelítésmódjai.
- Észlelés, tájékozódás, emlékezés, identitás.
- Tér fogalma és megközelítésmódja. Tér, terület, táj, hely.
- Városi tér használata. Területi viselkedés, tájékozódás, olvashatóság.
- Városi tér, személyiség, identitás: szövegfeldolgozás.
- A nyilvánosság intézményei és épülettípusai. Stílus és kifejezés.
- A tanulás és tudás intézményei. Iskolatípusok és épületek.
- A tanulás és tudás intézményei: a könyvtár és a múzeum. Változó feladatok, építészeti példák.
- Ház, otthon, lakás.
- A modern nagyváros lakástípusai és életformái.
- Építészet és etika: az építészet lehetőségei és az építész felelőssége.
Oktatásmódszertan
Kommunikáció írásban és szóban.
Tanulástámogató anyagok
- Batár Attila, 2005, Láthatatlan építészet. Budapest: Ab Ovo
- Gehl, J., 2014. Élhető városok. Budapest: Terc.
- Hall, Edward T., Rejtett dimenziók. Budapest: Gondolat
- Kerékgyártó Béla (szerk.), 2004, A mérhető és a mérhetetlen. Építészeti írások a 20. századból. Budapest: Typotex
- Lynch, K., 1960. The Image of the City. Cambridge MA: MIT Press.
- Massey, Doreen – Allen, John – Pile, Steve, 1999, City Worlds. London: Routledge
- Mumford, L., 1985. A város a történelemben. Budapest: Gondolat
- A tárgyhoz kapcsolódó jegyzet és a bemutatott slide-ok.
Az aktuális félév jegyzetei, előadás diái, időpontjai és egyéb anyagai a GTK moodle oldalán, az edu.gtk.bme.hu -n érhetők el.