Célkitűzések
A tantárgy kurzus célja, hogy a hallgatókban kritikus szemléletet alakítson ki ismereteikkel szemben, legyenek azok akár saját következtetésük, akár mások közlésének eredményei. A hallgatók megismerhetik a különböző karokon jellemző gondolkodásmódokat és a saját területük sajátosságait a tudomány fejlődését meghatározó elméletek és könnyen érthető példák segítségével. A megszerzett tudás kulcsfontosságú a kutatói és K+F karrier során, de nagyon hasznos a szakmai- és a magánéletben is.
Témák
- Bevezető előadás a tudomány,a megismerés, a tudás, a tudományos tudás vizsgálatáról.
- A magyarázatok típusai (deduktív-nomologikus, induktív statisztikus, oksági, intencionális, narratív, analógia) és a megértés.
- Az előrejelzés funkciói és feltétele. Példák
- Indukció
- Aluldetermináltság, holizmus.
- Tudományfejlődés-elméletek: logikai pozitivizmus, falszifikacionizmus, tudományos kutatási programok, tudományos forradalmak, tudományfilozófiai anarchizmus.
- Instrumentalizmus és realizmus.
- Okság és szabályszerűség: a Mill-féle oksági kánon, statisztikus okság.
- Kísérlet és megfigyelés (gondolatkísérletek, a tudományos kísérletek fajtái, műszaki kísérletek).
- Kísérlet, tesztelés és mérés a társadalomtudományban.
- Modell és szimulációk.
- Összegző előadás a tudomány, a megismerés, a tudás, a tudományos tudás vizsgálatáról.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, önállóan készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
- Gulyás et al.: Bevezetés a tudományfilozófiába
- Héder Mihály. Modellezés és szimuláció a tudományban.
- Francis Bacon: Novum Organum. I-től XLIV-ig
- Clifford Geertz: Mély játék: Jegyzetek a bali kakasviadalról.
Az aktuális félév jegyzetei, előadás diái, időpontjai és egyéb anyagai a GTK moodle oldalán, az edu.gtk.bme.hu -n érhetők el.