Filozófia (GTK)
- Mi a különbség álom és valóság között? Van-e bármilyen támpontunk, hogy különbséget tegyünk e kettő között? Lehet, hogy egy mátrixban élünk?
- Mi a különbség egy Isten által teremtett és egy magától kialakuló világegyetem között? Mit jelent az evolúció?
- Be lehet-e ésszel, érvekkel látni Isten létezését? Ha igen, szükség van-e még a hitre? Ha nem, akkor abból mi következik?
- Mi a különbség egy ember és egy intelligens robot között? Gondolkodnak-e a robotok? Vagy csak úgy tűnik? És mi, mi valóban gondolkodunk? Vagy a mi fejünkben is csak elektronkisülések zajlanak a neuronjaink között?
- Szabadon cselekszünk? Vagy csak azt tesszük, ami a fejünkben zajló elektronkisülésekből következik? Mi a szabadság? Ha szabadon cselekedhetünk, lehetünk egyenlők?
- Mi a fekete erdei klinika és a Fekete-erdei Klinika szavak jelentése közötti különbség? Egyáltalán: mi az a jelentés, és hogyan befolyásolja ez, hogy egy bírónak mire kell tekintettel lennie ítéletének meghozatalakor?
- Mi a különbség engedetlen polgárok és polgári engedetlenség között?
- Tegnap vagy tavaly óta egy csomó dolog megváltozott bennem! De akkor mi azonos és mi különbözik? Mi az Énem, ami változatlan?
A fentihez hasonló kérdések segítségével mindennapos tapasztalatainkon keresztül ragadunk meg fontos problémákat, és megvizsgáljuk, hogy a filozófia különböző diszciplínái (mint például az ismeretelmélet, elmefilozófia, etika, esztétika, politikafilozófia stb.) milyen útmutatást nyújtanak számunkra.
2018-19-I Filozófia (GTK)
A félév során tárgyalt konkrét i diszciplínák és témák:
1. Bevezetés: álom és valóság. Milyen alapon lehet különbséget tenni látszat és valóság között?
2. Az ember: megközelítések az emberről. Mi, ki az ember? Isten képmása, a természet gyermeke?
3. Elme: Van-e különbség agy és elme között? Lehetséges-e a mesterséges intelligencia?
4. Istenérvek: be lehet-e bizonyítani, vagy lehet-e cáfolni Isten létezését. Kreácionizmus vs. evolúcionizmus.
5. Szabad akarat: magam döntök a cselekedeteimről vagy azok eleve szükségszerűek?
6. Etika: mi a jó, helyes cselekedet? Van-e egyáltalán jó és rossz?
7. ZH
8. Politikafilozófia I. Mi az egyenlőség? Mi a szabadság?
9. Politikafilozófia II. Mi a liberalizmmus? Mi a konrevativizmus? Mi a szocializmus?
10. Ismeretelmélet I.: Mi a tudás? Mi a tudás definíciója? Mi a különbség tudás és nem tudás között?
11. Ismeretelmélet II.: Mik a tudásunk forrásai? Honnan és hogyan szerzünk szert tudásra?
12. Nyelv: mi a jelentés? Milyen jelentéstartalma van annak, amit mondunk? Ki szabja ezt meg?
13. ZH
14. Esztétika: mi a szép? Mitől lesz valami esztétikus, szép, művészet?
2 egyaránt 35 pontos ZH teljesítése összességében elégséges szinten.
ZH eredmények:
Az eredmény adatbázisban (BME címtáras bejelentkezés szükséges) https://server.filozofia.bme.hu/corliss-pub/subject_in_semesterlist.php
A ZH-k nincsenek külön-külön értékelve.
Félévközi jegyeseknek 3 pótZH alkalom a pótlási héten.
Vizsgásoknak 4 vizsgaalkalom a vizsgaidőszakban: ZH-ák vizsgaformátumú megírása külön-külön.
A ZH-k, vizsgák időpontjai:
1. ZH: az október 15-i héten 2. ZH: a november 26-i héten PótZH-k: december 10-11-12 Vizsgák: TBA
Maximum 8 pluszpont szerezhető beadandó dolgozattal. Maximális terjedelme két oldal (12 pt betű, másfeles sorköz). A dolgozatban az alábbi blogbejegyzések valamelyikében feltett kérdést kell megválaszolni, és a választ megindokolni:
http://namitgondolsz.hu/2014/11/otthon-maradhatott-volna-e-caesar-ama-ve...
http://namitgondolsz.hu/2014/03/az-akarat-diadala/
http://namitgondolsz.hu/2013/10/mi-lett-theszeusz-hajojaval/
http://namitgondolsz.hu/2017/01/mi-lesz-veled-ha-tobben-leszel/
A beadandó elkészítése előtt olvassa el a "Tanácsok a beadandó dolgozatokkal kapcsolatban" nevű fájlt.