
Előadások
A tantárgy célja, hogy a hallgatók reflektált és tudatos viszonyt alakítsanak ki a tudomány és az áltudományok megkülönböztetését illetőleg. A kurzus a fontosabb elméleti hagyományok ismertetésén túl komoly hangsúlyt helyez a hétköznapi életben felmerülő gyakorlati kérdések vizsgálatára is. Egy olyan korban, amikor a tudomány tekintélyét újabb és újabb irányzatok próbálják kikezdeni, vagy felhasználni (lásd pl. kreácionizmus, parapszichológia) az egyetemi képzések kiemelten fontos területe a módszertani tudatosság fejlesztése és a hallgatók felkészítése arra, hogy a társadalmat is érintő tudományos kérdésekkel kapcsolatban megalapozott véleményt alakítsanak ki. Éppen ezért a kurzus az áltudományok és a demarkáció problémáján túl vizsgálja a megbízható és nem megbízható tudásformák közti különbséget, a tudomány, az oktatás, a társadalom és a média kapcsolatát, valamint a szakértőiség kérdését.
A tanulási eredmények értékelése kettő évközi írásbeli teljesítménymérés és az aktív órai részvétel alapján (opcionális) történik.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása:
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat tudáselemekre, értelmezési feladatokra, következtetési feladatokra koncentrál írásos kérdésválaszolás formájában. munkaidő anyagrésztől függően 30-60 perc. Minden összegző tanulmányi teljesítményértékelésen legalább a szerezhető pontok 50%-át el kell érni a tárgy teljesítéséhez.
2. Részteljesítmény-értékelés (órai aktív részvétel, opcionális): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlat folyamatában, felkérésre vezetett példamegoldás a hallgatók előtt; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés 50%
2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés 50%
Részteljesítmény értékelés (órai aktív részvétel) 25%
Összesen: 100%+
(A „+” azt jelenti, hogy szorgalmi feladatokkal 100%-nál nagyobb érték is elérhető.)
Érdemjegy-megállapítás
jeles (5) ● Excellent [A] 90% felett
jeles (5) ● Very Good [B] 85–90%
jó (4) ● Good [C] 70–84%
közepes (3) ● Satisfactory [D] 55–69%
elégséges (2) ● Pass [E] 40–54%
elégtelen (1) ● Fail [F] 40% alatt
Mindkét összegző tanulmányi teljesítményértékelésnek legalább elégségesnek kell lennie.
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
1. Bevezetés. A tudományok és áltudományok problémája mindennapjainkban. A kurzus célkitűzésének ismertetése, beszélgetés.
2. A tudományfilozófia kísérletei a tudomány elválasztására az áltudománytól.
3. A tudománytörténet-írás mint az utólagos elválasztás eszköze, a határok időbeli változása.
4. Határmeghúzási kísérletek a tudományszociológia segítségével.
5. Esettanulmány 1. Csillagászat és asztrológia régen és ma. Visszatérés a tudományos módszer kérdéséhez.
6. Esettanulmány 2. Parapszichológia, paratudományok. A tartalmi elválasztás problémája, határmeghúzási stratégiák.
7. Esettanulmány 3. A történetírás és áltörténetírás problematikája.
8. Esettanulmány 4. Evolúcióelmélet és kreácionizmus. A vallás kérdése, a nyelvhasználat és az érvelési stílus problémája.
9. Esettanulmány 5. Az alternatív orvoslás hagyományai. Társadalmi és kulturális autoritás.
10. Határmunkálatok a tudományban. Viták a tudomány határainál.
11. A tudomány publikus megértése. Az oktatás és a média szerepe. Tudományos vagy társadalmi probléma az elhatárolódás?
1. A tárgyhoz kapcsolódó jegyzet és a bemutatott slide-ok a tantárgy honlapjáról letölthetők.
1. Kutrovátz Gábor – Láng Benedek – Zemplén Gábor: A tudomány határai. Budapest: Typotex, 2008.
2. Kutrovátz Gábor – Láng Benedek – Zemplén Gábor (szerk.): „Tudományon innen és túl”. Tematikus blokk a Replika c. folyóiratban 54–55. szám (2006), 119-205. o. (Lásd Kutrovátz–Láng–Zemplén, Vermeir, Shapin, Gieryn, Gregory–Miller cikkeit.)
3. Beck Mihály (2004): Parajelenségek és paratudományok. Budapest: Vince Kiadó.
4. Bunge, Mario A. (1982): Demarcating Science from Pseudo-Science. In Fundamenta Scientiae 3: 369–388.
5. Grim, Patrick. (1982): Philosophy of Science and the Occult. Albany: State University of New York Press.
6. Shermer, Michael (2001): Hogyan hiszünk. Istenkeresés a tudomány korában. Budapest: Typotex.
Egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a pótláskor vagy javításkor elért eredmény kerül beszámításba.
Kizáró feltételek (nem vehető fel a tantárgy, ha korábban teljesítette az alábbi tantárgyak vagy tantárgycsoportok bármelyikét):
Tudomány, tudományellenesség, áltudomány (BMEGT41A028)