
előadás
A propedeutikai jellegű előadássorozat az épített környezet és a kultúra kapcsolatát kölcsönhatásukban vizsgálja. Olyan fogalmakat és problémákat tárgyal – kultúra, nagyváros, tér, térhasználat, nyilvánosság, közterek, modern intézmények, iskola, otthon, lakás -, amelyek alapvetőek mind az épített környezet megértése, mint pedig a kulturális önértelmezés szempontjából.
E témák tárgyalásához kapcsolódva megismertetjük a hallgatókat a szakmai és kulturális tájékozódás forrásaival és amódjaival, a szellemi munka technikáival.
a. A szorgalmi időszakban: otthoni feladat, zárthelyi
b. A vizsgaidőszakban: -
1. Civilizáció, kultúra, épített környezet.
2. A hajléktól a városig. A modern nagyváros mint életünk kerete. A város és a városi kultúra megközelítésmódjai
3. Észlelés, tájékozódás, emlékezés, identitás
4. Tér fogalma és megközelítésmódja. Tér, terület, táj, hely.
5 A városi tér használata. Területi viselkedés, tájékozódás, olvashatóság
6. Városi tér, személyiség, identitás: szövegfeldolgozás
7. A nyilvánosság intézményei és épülettípusai. Stílus és kifejezés
8. A tanulás és tudás intézményei. Iskolatípusok és épületek
9.A tanulás és tudás intézményei: a könyvtár és a múzeum. Változó feladatok, építészeti példák
10. Ház, otthon, lakás
11. A modern nagyváros lakástípusai és életformái
12. Építészet és etika: az építészet lehetőségei és az építész felelőssége
13. Félévzáró teszt és a második feladat értékelése.
Az előadás anyagából és a kötelező szövegekből és szövegrészletekből összeállított jegyzet
Batár Attila, 2005, Láthatatlan építészet. Budapest: Ab Ovo.
Hall, Edward T., Rejtett dimenziók. Budapest: Gondolat.
Kerékgyártó Béla (szerk.), 2004, A mérhető és a mérhetetlen. Építészeti írások a 20. századból. Budapest: Typotex.
Massey, Doreen – Allen, John – Pile, Steve, 1999, City Worlds. London: Routledge.
2 óra hetente a tanszéki hirdetőn kifüggesztett konzultációs időpontban.
Az elmaradt vagy sikertelen zárthelyi pótolható.